Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Recension

Sonic Unleashed

Under flera års tid har Sonic brottats med sin polygonförbannelse. Hur klarar han då en varulvsförbannelse?

Sonic the Werehog – den spirituella efterföljaren till Big the Cat – älskar att putta lådor, dra i spakar och kasta folk.Sonic the Werehog – den spirituella efterföljaren till Big the Cat – älskar att putta lådor, dra i spakar och kasta folk.Sonic har fått en ny producent. Han heter Yoshihisa Hashimoto och har efter år som programmerare på Sonic Team en tydlig vision om vad den blå igelkotten behöver. Med Sonic Unleashed har han också lyckats skapa ett bättre tredimensionellt Sonic än någon annan. Här finns härligt breda banor att springa på, en fruktansvärt hög hastighet och kameran växlar utan några som helst problem mellan sidoperspektiv och den mer Sonic Adventure-aktiga varianten med kameran rakt bakom Sonic.
Sonic Unleashed växlar elegant mellan sidoperspektiv och traditionell bakifrånvinkel.Sonic Unleashed växlar elegant mellan sidoperspektiv och traditionell bakifrånvinkel.Problemet som alla utom just Hashimoto har sett på mils avstånd är naturligtvis varulvspartierna. Sonic tvärbromsar, får generande kroppsbehåring och övergår till att putta lådor och dra i spakar. Och eftersom de här delarna utgör merparten av speltiden är de helt omöjliga att ignorera. För varje fantastisk minut som man vill springa tillsammans med Sonic får man vara beredd att lägga ner dubbelt så mycket tid på att lunka fram med honom i ett actionspel som på sin höjd kan kallas medelmåttigt.
Jodå, plattformsspel kan vara episka. Det visar Sonic Unleashed i sina bästa stunder.Jodå, plattformsspel kan vara episka. Det visar Sonic Unleashed i sina bästa stunder.Men för första gången på många år ser vi en glimt ljus i Sonics framtid. Hashimoto har bevisat att han klarar av att handskas med Sonic i tre dimensioner. Om han nu bara får springa helt fritt i nästa spel kan det bli riktigt bra.

Relaterade bilder

Victor Sjöström 1 dec 2008 15:00 Visningar: 5484

+Smidigare än vad Sonic Adventure någonsin var.

-Alldeles för mycket dålig story. Håll käften och spring!

5 Snabba ljusglimtar bakom en vägg av päls och klor.

Användarnas medelbetyg: 6.5

Kommentarer

gameboy117 1 dec 2008q

Förstår att recensionen är kort, Sonic börjar kännas lite sliten.

niklas551 1 dec 2008q

NEEJ, hoppades på en riktig come back

Lizzarder 1 dec 2008q

niklas551:

NEEJ, hoppades på en riktig come back


Hade det inte varit för de påtvingade varulvspartierna hade det kunnat vara så, sorgligt.

Anonym 1 dec 2008q

Var storyn Sonics största problem? Jag hoppades att man skulle förstå att det inte var bra att sonic blev kär i människa sådär men led handlingen av liknande brister?

MortniL 1 dec 2008q

Känns som SEGA aldrig inser vad Sonic ska göra. >_>

eightynine 1 dec 2008q

Hur kan dom inte fatta än :(

Fenks 1 dec 2008q

Känns som Sega har tvångstankar.

Anonym 1 dec 2008q

Epic fail.

Anonym 1 dec 2008q

Min barndomshjälte... Stackars...

När jag var liten och bad till Gud (ja, jag var lite smått religiös när jag var mindre) så föreställde jag mig att han såg ut som Sonic...

Varulv... meh... stackars, stackars.

Anonym 1 dec 2008q

Köp spelet själva och se vad ni tycker istället för att blint rätta sig efter en recensents åsikt. Kolla: http://www.metacritic.com/games/platforms/wii/sonicunleashed

Lindberg 1 dec 2008q

Håller med Veno. Men för de som tvekar på att spela som igelkottsvarulv så ska ni se upp för Wii och Ps2 versionen som har hela 25 tjugo minuters långa varulvsbanor och 7 två-tre minuter långa igelkottsbanor samt endast textbaserade äventurshubar.

gameboy117 1 dec 2008q

Veno:

Köp spelet själva och se vad ni tycker istället för att blint rätta sig efter en recensents åsikt.


Recensentens tankar om spelet är en del av spelupplevelsen. jag tänker då främst på Bjarneby och i det här fallet Sjöström.

Jensa92 1 dec 2008q

Jason Myers:

för de som tvekar på att spela som igelkottsvarulv så ska ni se upp för Wii och Ps2 versionen som har hela 25 tjugo minuters långa varulvsbanor och 7 två-tre minuter långa igelkottsbanor


Har inte X360 och PS3 versionerna samma banor? O.o

isfl kanske det är bättre att köpa till X360t.. hmmm

Lindberg 1 dec 2008q

Jensa92:

Har inte X360 och PS3 versionerna samma banor? O.o

isfl kanske det är bättre att köpa till X360t.. hmmm


Nej, dessutom saknar WiiS2 versionen två "världar" så att säga. PS360 versionen har 50/50 varulv/igelkott samt Sky Chase 3.0

adam is ace 1 dec 2008q

jag har spelat detta och jag ger det 8,5/10. Sonics comeback!

dagtidsbanorna e askul och nattetidsbanorna är också roliga.

jAG TYCKER ATT ALLA SKA KÖPA DETTA SOM NÅNSIN GILLAT SONIC! (även dom som bara gillar sonic 1 o 2)

Redfoxe 1 dec 2008q

Synd att Producenten inte verkade fatta att Varulvsbitarna var instantfail!

Victor Sjöström 1 dec 2008q

gameboy117:

Recensentens tankar om spelet är en del av spelupplevelsen. jag tänker då främst på Bjarneby och i det här fallet Sjöström.


h4w h4w h4w, det måste ha varit något av det mest smickrande jag hört! :D

Hans Li Engnell 1 dec 2008q

Alltså... hur kan man misslyckats så många gånger med att göra ett vettigt Sonic-spel? Är det tvångstankar som gör att de bara MÅSTE förstöra de goda idéer som trots allt funnits i de flesta Sonic-spel under 2000-talet eller vad är det frågan om? Grundidén, att springa fort på roliga och fantasifulla banor, samla ringar och knacka någon boss i slutet, är inte direkt komplicerad.

dirtydizzle 1 dec 2008q

Sonic + Djup story = Super Mario goes FPS.. ungefär lika tokigt. Som sagt, käft och spring.

Anonym 1 dec 2008q

Victor Sjöström:

Men för första gången på många år ser vi en glimt ljus i Sonics framtid.


Hm.

Jag tyckte precis samma sak sades om Sonic Rush. Och om Sonic Rush Adventure. Och om Sonic and the Secret Rings. Och nu om Sonic Unleashed, då...

...alltså, inte av dig, utan lite här och var i samband med att varje nämnt spel recenserats.

Sedan verkar det ändå som att Wii-versionen av någon konstig anledning är den version som recensenterna tycks föredra, än så länge... såg precis att snittet dippade på Gamerankings, för Wii-versionen, men jag har fortfarande inte riktigt fått grepp om varför det är just den versionen som tycks uppskattas mest.

IGN talade i förhandstitten om att bilduppdateringen verkade vara bäst på Wii-fronten, där HD-versionerna inte alls flöt på tillfredställande...

...samtidigt så är det ju inte riktigt samma spel vi pratar om. Även om de är konceptuellt lika, så är de ju innehållsmässigt olika.

Jag kommer att ge detta en chans. Tror det blir till Wii, men det kan råka bli till 360 också... vi får se.

Förväntar jag mig medelmåtta... så tror jag inte att jag kommer gråta blod över upplevelsen. Och i absolut bästa fall, så blir jag positivt överraskad.

K81 2 dec 2008q

Legerdemain:

Sedan verkar det ändå som att Wii-versionen av någon konstig anledning är den version som recensenterna tycks föredra, än så länge...


Ja, speciellt med tanke på att de flesta recensioner jag sett tipsar om att spela det med classic eller gamecubekontrollern.

Nä, jag tror bara det är inbillning. Spelet suger hårt på alla format.

Tomas Engström 2 dec 2008q

Hot dang vad kort recension, sån här text är ju inte ens kul att läsa - än mindre informativ :/

Anonym 2 dec 2008q

K81:

Nä, jag tror bara det är inbillning. Spelet suger hårt på alla format.


Om spelet hade sugit hårt hade jag väntat mig siffror som snackade 50% eller lägre. Så, nä, det tror jag inte att det gör. Sega lyckades lura mig med Nights... där var jag helt övertygad om att det skulle vara 'okej', speciellt med tanke på recensionerna... men ack så fel jag hade. Det sög... även om själva spelet rent konceptuellt sett hade fungerat om de hade fått till de trasiga bitarna.

Dock, samma sak höll nästan på att hända med Sonic and the Secret Rings. Det fick också 'okej' betyg. Men galet så kass kontrollen var, och kameran var inte heller speciellt underhållande... så det spelet levde inte alls upp till de siffror som snackade runt 70%.

...så egentligen borde jag tro detta känns lika 'kasst'. Men jag gör inte det, av någon konstig anledning. Lurar väl mig själv igen. Som vanligt. När det gäller Sega i liknande sammanhang.

Anonym 2 dec 2008q

Kan de inte bara anställa ett bra team som inte fokuserar på att göra en super barnslig story hela tiden? Sonic Adventure 2 var det enda spelet som hade en bra handling men sen efter det har det gått åt helvete.

Agnes 2 dec 2008q

Undrar om man skulle kunna uppskatta det det här spelet om man, som jag, inte har vuxit upp med sega och har en bestämd uppfattning om hur Sonic-spel "ska" vara.

Lemanic 3 dec 2008q

Jag är då en George Lucas och säger att Musiken är JÄTTEBRA! Låt mig analysera stagemusiken
Från Iskall moogdrivande 2-step i Holoska Night till Iskall gitarrchorusindierock a la the Smiths/Nirvana i samma bana, fast dagtid.

Apotos, Semasterparadiset Del 1.
Spagonia doftar San Marino, med en uns av Milano och Göteborg.
Mazuri, eller Sonic i Madagascar 2.
Chun-Nan, eller Sonic i Kung Fu Panda.
Holoska, eller Sonic i Vertical Limit.
Shamar, eller Sonic i Irakkriget.
Adabat, Semesterparadiset Del 2.
Emire City, eller Sonic i Breakfast at Tiffanys.

Lemanic 3 dec 2008q

Agnes:

Undrar om man skulle kunna uppskatta det det här spelet om man, som jag, inte har vuxit upp med sega och har en bestämd uppfattning om hur Sonic-spel "ska" vara.


Tja, det är jag med (från Sonic CD, men ändå. Spelar via Emulator numera.), men jag är inte konservativ för det. Det finns bra grejer från förr, men det var då det, nu när tekniken blivit bättre går det inte längre att köra ett och samma hela tiden. Visst går det för t.ex Mario, men han är närmare ett decennium äldre och hör hemma med Pac Man, Donkey Kong etc.
Sonic, Zelda och Crash är däremot produkter ur popkulturer, på någon konstig vänster (Rave, New Romantic och Trancekulturen) och precis som dom, förändras de och blr mer robust med tiden.

Volcanic-Penguin 3 dec 2008q

"Med Sonic Unleashed har han också lyckats skapa ett bättre tredimensionellt Sonic än någon annan."

"5/10"

Alltså. Sonic Adventure spelen är bra mycket bättre än 5/10. Folk verkar bara tycka om att klaga. Är det så hemskt att man inte springer runt i superfart hela spelet?

Blir ett köp för min del iaf. Nån gång efter jag skaffat 360.

Anonym 3 dec 2008q

Det var mig en kort recension! Tänkte att nu skulle jag mysa ner mig i recension på ett efterlängtat spel men det blev inte så värst länge. Aja, som man säger så spelar inte storleken någon roll utan hur man använder den. ;)

Annars så är detta ett spel man kommer skaffa, Sonicnörd som man är. Fast varulvspartierna har jag räknat med att dom kommer att suga mer eller mindre, vem vet jag kanske blir förvånad och gillar dom. Fast det tror jag inte.
Jag tror fortfarande på Unleashed och längtar tills skivan spinner i 360:n.

Anonym 3 dec 2008q

gameboy117:

Förstår att recensionen är kort, Sonic börjar kännas lite sliten.


Är det nu han börjar känna sig sliten?

Anonym 3 dec 2008q

Jag tror fortfarande på Sonic.
Jag har väntat hela mitt liv på ett sonicspel värt namnet Sonic.
Precis som jag har väntat på Mirrorrs edge långt innan jag visste vad det var.
Kom igen SEGA inte.

Ishikawa 4 dec 2008q

Fan hade verkligen behövt ett sonic spel nu.
Inte haft nått bra sonic spel sedan adventure 2 som jag spelade på dreamcast till fingrarna blödde.

Hur besviken skulle jag bli om jag ändå köper det? Vad säger ni inbitna sonic-fantaster?

Lemanic 4 dec 2008q

Är det någon mer än jag som tycker att Sonic the Werehog ser sexig ut?
Är Furry-/Bi-sexuell nämligen.

swell 4 dec 2008q

"HÅLL KÄFTEN OCH SPRING!"

fan va underbart.

och ja, när man tänker efter. hur mycket story behövde nintendo i super mario galaxy?

Lania 5 dec 2008q

Har Sonic gått och blivit en Twilight Princess-wannabe? Jag gråter. Ge mig Sonic i 2D igen.

eightynine 6 dec 2008q

* Sonic
* Tails
* 2.5D banor
* Fart
* Lite om ens nån story
* Fin grafik
* Bra musik
* Varierande miljöer, två banor per miljö
* En massa jävla ringar
* Boss i slutet av varje bana

Detta är vad som krävs för ett bra sonic-spel. Hur svårt kan det vara?

Anonym 7 dec 2008q

"Alldeles för mycket dålig story. Håll käften och spring!"

Tvivlar inte på att det är ett dåligt spel, men att kritisera ett Sonic-spel för dålig story känns bara lamt.

Jag har då aldrig spelat Sonic för att få en bra story.

Fook 7 dec 2008q

Har aldrig gillat sonic, och kommer aldrig gilla sonic. Det är ett helt misslyckat koncept. Lägg ner igelkotten.

Anonym 7 dec 2008q

Volcanic-Penguin:

Sonic Adventure spelen är bra mycket bättre än 5/10.


Neeeee... sämre.

Tycke och smak. Såklart.

Men ändå.

:D

Redfoxe19 dec 2008q

Provade demot som släpptes nss på PSN, nästan som man vill gråta över hur dåligt det var.

Illusionist24 dec 2008q

De traditionella springa-utav-bara-helvete-banorna ser sjukt välgjorda ut. Om spelet hade bestått av sådana och kastat ut varulven så hade jag köpt skiten. Synd att så inte är fallet. Sega behöver lite bra kritik för deras blåa igelkott. Och de hade fått det om de bara slagit på hjärnan och insett att vi bara vill ha Sonic som han var förr.

GenkiDeNe29 dec 2008q

Hm... Jag förstår kritiken mot Sonic Adventure men jag, liksom många gamla sonic-fans från hans 2D-spel under 90-talet, anser att Sonic Adventure 2 är tveklöst det bästa 2D-sonicpselet som vi hittills spelat. Om de partierna av detta spel utan att spela som varulv är mätbara med Sonic Adventure 2 så är detta värt att titta närmare på.

Dessutom, jag saknar Chao breeding <3

Blues 2 feb 2009q

Hoppas på att Sega gör en Sonic Adventure 3 härnäst.

czaros199418 sep 2010q

Dålig story? Det är bästa story Sonic någonsin hade

Spindasher29 dec 2011q

czaros1994:

Dålig story? Det är bästa story Sonic någonsin hade


Ny hade ju aldrig Sonic någon bra story, dom gamla spelens story var okej, men satans simpla.

/Ett års sen respons ftw!

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.